Особливості захисту прав споживачів під час придбання товарів в інтернет-магазинах
Подільське районне управління ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області
Інформує:
Особливості захисту прав споживачів під час придбання товарів в інтернет-магазинах
Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами нагадує, що права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України "Про захист прав споживачів" (далі- Закон).
Закон визначає обсяг інформації, яка обов'язково має бути надана споживачу до моменту замовлення товару.
Перед здійсненням покупки в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на таку інформацію, яка повинна бути присутня на їхньому веб-сайті:
1. Найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та способи подання претензій.
2. Основні характеристики товару.
3. Ціна товару, включаючи вартість доставки, умови оплати.
4. Гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з обслуговуванням або ремонтом товару.
5. Додаткові умови доставки або виконання договору.
6. Мінімальний строк дії договору, якщо він передбачає регулярні поставки товару або послуг.
7. Порядок розірвання договору
8. Термін прийняття пропозицій.
9. Вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від максимального тарифу.
Вся ця інформація повинна бути доступною для покупця до моменту укладення електронного договору, тобто до підтвердження покупки обраного товару. Якщо споживач отримав вищезазначену інформацію, то інтернет-магазин зобов'язаний підтвердити замовлення письмово або електронним повідомленням, яке споживач може зберегти або відтворити у електронному вигляді (ми рекомендуємо вам це зробити).
Крім того, інтернет-магазин повинен видати споживачу розрахунковий документ, що підтверджує покупку, з відміткою про дату продажу, а також надати документ (паспорт, талон тощо), який вказує гарантійний строк на товар (відповідно до статті 7 Закону).
Договір купівлі-продажу, укладений через інтернет, може бути скасований споживачем протягом 14 днів з моменту підтвердження інформації про укладення договору або отримання товару чи його першої поставки (згідно з частиною 4 статті 13 Закону). Якщо надане підтвердження не відповідає вимогам, зазначеним вище, покупець має право скасувати договір протягом 90 днів з моменту отримання інформації. Продавець може виправити ситуацію і надіслати нове, правильне підтвердження, і в такому випадку покупець може відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту отримання виправленого повідомлення.
Практика засвідчує, що споживач, придбавши товар через інтернет-магазин, у багатьох випадках не може реалізувати свої права, передбачені Законом, у першу чергу у зв'язку із неможливістю встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номеру мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару. Важливо відзначити, що відповідно до законодавства України, під назвою юридичної особи розуміється її організаційно-правова форма та назва. Наприклад, ТОВ "Мрія", ПП "Перемога", ПрАТ "Воля" та інші. Для фізичних осіб-підприємців, це включає прізвище, ім'я та по-батькові.
Варто також звернути увагу, що назва інтернет-магазину не може бути ідентичною назві продавця. Більшість інтернет-магазинів не належать самим продавцям і через один і той же інтернет-магазин можуть здійснюватися продажі від декількох десятків продавців.
Щодо місцезнаходження продавця, варто мати на увазі, що адреси, вказані на доставочних документах, зазвичай є адресами поштових відділень або компаній з доставки, за допомогою яких споживач отримує замовлений товар.
Також важливо пам'ятати, що при покупці товару через інтернет-магазин споживач не має можливості особисто оглянути товар і має можливість орієнтуватися лише на зображення і опис товару. Це створює можливість для недобросовісних продавців реалізувати товар низької якості, підроблений, контрабандний або надіслати товар, який не відповідає замовленню або його технічним характеристикам, зазначеним на веб-сайті.
Окремо необхідно зазначити, що відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює проведення перевірок з боку Держпродспоживслужби за скаргами споживачів. Держпродспоживслужба не має повноважень на проведення розшукових дій.
Враховуюче вищевикладене, щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України "Про захист прав споживачів", зокрема найменування та місцезнаходження продавця, та у разі її відсутності - утримуватись від придбання товару в інтернет-магазині.